Image by Andrzej Rembowski from Pixabay

Są plany zmian w Obszarze Płatnego Parkowania

Od 31 stycznia 2026 r. planowane jest wprowadzenie kilku istotnych zmian w Obszarze Płatnego Parkowania (OPP).

Zgodnie z propozycją prezydenta Aleksandra Miszalskiego zmieniony miałby być czas obowiązywania strefy, wysokość opłaty dodatkowej za brak wniesienia opłaty za postój, a także zasady dotyczące miejsc zastrzeżonych oraz abonamentu typu „O”.

Proponowany w projekcie uchwały czas funkcjonowania OPP:

  • Podstrefa A – od poniedziałku do niedzieli w godz. 9.00-22.00
  • Podstrefa B – od poniedziałku do soboty w godz. 9.00-22.00
  • Podstrefa C – od poniedziałku do soboty w godz. 9.00-22.00.

Opłata dodatkowa wynosiłaby 400 zł, natomiast w przypadku dokonania płatności w terminie 7 dni od dnia wystawienia zawiadomienia – 200 zł (decyduje data wpływu środków na wskazane konto lub data wpłaty w kasach Zarządu Dróg Miasta Krakowa).

Podmioty posiadające siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną na obszarze OPP mogłyby nabyć zastrzeżone stanowisko postojowe na prawach wyłączności. W sektorze A1 jeden podmiot mógłby wykupić maksymalnie jedno takie stanowisko, natomiast w pozostałych sektorach maksymalnie dwa.

Proponowana miesięczna opłata zryczałtowana za jedno stanowisko postojowe:

  • 5000 zł w sektorze A1
  • 3000 zł w pozostałych sektorach podstrefy A
  • 2500 zł w podstrefie B
  • 2000 zł w podstrefie C.

Dla instytucji sektora finansów publicznych opłata byłaby stała i wynosiłaby 2000 zł we wszystkich podstrefach.

Prawo do zajmowania stanowiska zastrzeżonego, wykupionego zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, zostałoby zachowane do końca okresu, na jaki wydano zgodę.

W proponowanej uchwale doprecyzowano również zasady dotyczące korzystania z pojazdu zastępczego. Użytkownik będzie zobowiązany okazać dokumenty potwierdzające posiadanie pojazdu używanego w zastępstwie, na okres nie dłuższy niż czas naprawy lub likwidacji szkody.

Celem proponowanych zmian w Obszarze Płatnego Parkowania jest zwiększenie rotacji pojazdów oraz ograniczenie nadmiernego zajmowania przestrzeni publicznej przez samochody.

Wydłużenie czasu działania OPP, a także wprowadzenie płatnego parkowania w niedzielę w podstrefie A ma zapobiegać długotrwałemu zajmowaniu miejsc postojowych i ułatwić mieszkańcom danej strefy znalezienie wolnego miejsca.

Zmiany wpisują się w politykę transportową Krakowa, zmniejszając natężenie ruchu w centrum, poprawiając jakość powietrza i wzmacniając rolę transportu zbiorowego jako realnej alternatywy dla podróży samochodem.